Un lucru a fost pentru mine mai multe decat batator la ochi, ca sa zic asa, acest gen de analiza a imaginilor din istoria artei nu este deloc practicat in educatia romaneasca, ma refer aici la gimnaziu/liceu. Al doilea lucru trist constatat, ceea ce Berger numeste "mistificarea artei" este tocmai ceea ce se preda la Educatie Plastica/Vizuala. Asa ca numai bine dupa 8 ani de mistificare, arta este ceva obscur si intangibil pentru tineri.
Conceptia lui Berger despre arta vestica este urmatoarea, lucrarile de arta au fost scoase din contextul lor initial cu timpul. Televiziunea (si mai nou internetul) a intervenit in mare masura schimband scopul si mesajul initial al acestor opere, prin decupare, editare si sunet. Prin noul mediu, noul context in care apar aceste opere ele devin obiecte, de arta. Dar pentru a li se pastra prestigiul si valoarea monetara ele sunt incarcate cu sensuri profunde, care de multe ori nu au nici o legatura cu sensul lor initial. Sunt deci analizate si valorizate in afara contextului lor initial. Au devenit niste relicve culturale, valoroase prin unicitate si atribuite unui puteri mistice, geniul creator sau asa ceva. Ele sunt asezate cu piosenie in spatii ermetice special destinate. Privitorii sunt invatati sa aibe expectante fata de aceste opere, chiar inainte de a le fi vazut macar, sa priveasca tabloul fara al privi de fapt. Sunt invatati sa caute genialitatea, divinul, profunzimea, lucratura unui artist versat etc. si sa se umple de piosenie, emotie in fata acestor obiecte. Dar pana la urma ele sunt doar alte imagini create de catre oameni (artisti) care incapsuleaza in ele spiritul vremurilor in care au fost realizate. Si bineinteles fiecare timp cu versiunea lui de reprezentare, cu tehnica adecvata vremurilor si mai ales subiectul specific. Nici un timp nu este mai genial decat celalalt.
"O viziune limpede, o mare onestitate profesională, un lirism direct, fără complicate probleme, se rotesc într-o pictură în care culoarea, uneori sprinţară, alteori visătoare, are o vibraţie tăcută."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu