miercuri, 11 iulie 2012

Metodica predarii Educatiei Plastice care nu exista(1)

În timpul facultății am făcut modulul pedagogic. Pe vremea aceea ma gândeam ca cine știe poate într-o zi îmi va fi de folos. Nu am luat în serios ideea de a intra în învățământ.
Dupa câțiva ani de la terminarea facultății am decis sa predau. Am început sa-mi caut caietele din facultate, cărțile, încercam sa-mi amintesc ce am făcut la pedagogie. Nimic. Pur si simplu nu găseam nimic, dar culmea era ca nu găseam nimic nici la Biblioteca Județeană. Am ajuns la concluzia ca nu exista o carte care sa se numească Metodica Predării Educației Plastice pentru învățământul preuniversitar. In anul următor, am aflat de o carte din 1981 "Metodica predării desenului la clasele I-IV" de M. Ilioaia. Se pare ca a existat (sau exista undeva in vre-un colt de biblioteca in Romania) o alta carte din 1971 de A. Tohăneanu, M. Ilioaia - "Metodica predării desenului la clasele V-X".(Ceea ce am remarcat in legătura cu aceste cărți este faptul ca subiectele sunt formulate similar cu subiectele abordate de aceste manuale.)
Lista cărților de pedagogie/metodica din programa pentru titularizare nu cuprinde nici o carte despre metodica predarii educatiei plastice, doar de pedagogie generala.
BIBLIOGRAFIE PENTRU METODICA PREDĂRII - EDUCATIE PLASTICĂ,EDUCATIE VIZUALĂ, EDUCATIE ARTISTICĂ
Amabile, Teresa M., Creativitatea ca mod de viată , Ed. Stiinta & Tehnica, Bucuresti, 1997;
Albu Gabriel, O psihologie a educatiei, Ed. Institutul European, Iasi, 2005;
Antonesei, L., Introducere in pedagogie. Dimensiuni axiologice si transdisciplinare ale educatiei, Ed. Polirom, Iasi, 2002;
Cucoş, C., Pedagogie, Editura Polirom, 1996
Cucoş, C., Psihopedagogie pentru examenul de definitivat şi gradele didactice, EdituraPolirom, 1998
Gagne, R., Conditiile învătării, Editura Didactică şi Pedagogică, 1975Hardy, Tom (ed.),
Art Education in a postmodern world , Intellect Books, Bristol, 2006
Neacşu, I., Instruire şi învătare, Editura ŞtiinŃifică, 1990
Nicola, I., Tratat de pedagogie şcolară , EDP, 1996
ROCO, MIHAELA, Creativitate si inteligenta emotionala, Ed.Polirom, Iasi,2004;
Stan, Emil, Pedagogie postmoderna, Ed. Institutul European, Iasi, 2003;
Stan, Emil, Managementul clasei, Ed. Aramis, Bucuresti, 2003;
Toma, Iulian - Dalin, Arhiva română de arte vizuale – ROVAA 2, Ed. PRINTECH,BUCURESTI, 2008;
Toma, Iulian - Dalin, Arhiva română de arte vizuale –
ROVAA 3, Ed. PRINTECH,BUCURESTI, 2009;
Toma, Iulian - Dalin, Muzeul contemporan. Programe educationale, Ed. InstitutulEuropean, Iasi, 2007;****
Teorii ale limbajului. Teorii ale învătării, Editura Politică, Bucureşti, 1988 Notă: Sunt obligatorii documentele şcolare reglatoare valabile in anul şcolar in care se susŃineconcursul – planuri-cadru, programe şcolare, programele pentru examenele şi evaluarilenational
( CENTRUL NATIONALDE EVALUAREŞI EXAMINARE DIRECTIA GENERALĂ EDUCATIE ŞI ÎNVĂTARE PE TOT PARCURSUL VIETII
CONCURSUL PENTRU OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE/ CATEDRELOR DECLARATEVACANTE /REZERVATE ÎNÎNVĂTĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR PROGRAMAPENTRUARTE VIZUALEEDUCATIE PLASTICĂ / EDUCAłIE VIZUALĂ /EDUCAłIE ARTISTICĂ // ARHITECTURĂ)

O a doua observație a fost ca in nici un manual de pedagogie nu am găsit nimic despre Educație Plastica, doar despre educație estetică. Educația estetica rămasă aceeași probabil de la începutul secolului XX, cu dezvoltarea gustului pentru frumosul din natura si arta. Intre timp arta a suferit anumite modificări majore datorita avangardei, dada-ismului, noilor tehnologii etc., frumosul nu este un domeniu al artei, asta ca o paranteza.

Si in cele din urma nu am putut sa nu observ absurdul situației, in ceea ce privește Educația Plastica pedagogia si metodica sunt de o importanta minora, dacă nu cumva nu au nici o importanta. Pe ce se bazează aceste disciplina? Care este scopul ei, cum o evaluezi? Educația se bazează pe un plan, o strategie, niște analize, metode de predare, tipuri de evaluare etc. etc.

Mai jos este un film documentar in limba engleza despre sistemul de învățământ din Finlanda. De remarcat faptul ca profesorii fac 3 ani de facultate de Științele Educației, 2 ani de master si totul se bazează pe practica, planificare, aplicare planificare si evaluare. (locul 1 la testul PISA in 2000, Romania pe penultimul)

Un comentariu:

  1. Multumesc ca in sfarsit cineva spune despre acest domeniu atat de vag... Unde e vag, e si loc de manevre.

    RăspundețiȘtergere