duminică, 1 iulie 2012

Cum evaluezi Educatia Plastica/Vizuala? (1)

Citind competentele (vezi postarea anterioara) am ajuns la concluzia ca exista o ruptura intre ceea ce isi propune programa scolara sa obtina de la copii si modul in care doreste sa obtina aceste rezultate. Dar cum poti dovedii acest lucru? Cum evaluezi de exemplu dezvoltarea imaginatiei si creativitatii sau insusirea valorilor si atitudinilor de mai jos?
COMPETENŢE GENERALE
1. Dezvoltarea capacităţii de exprimare plastică utilizând materiale, instrumente
şi tehnici variate
2. Dezvoltarea sensibilităţii, a imaginaţiei şi a creativităţii artistice
3. Cunoaşterea şi utilizarea elementelor de limbaj plastic
4. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului vizual-artistic

VALORI ŞI ATITUDINI
o Manifestarea interesului pentru cunoaşterea şi interpretarea operelor de artă plastică şi decorativă.
o Manifestarea iniţiativei în aprecierea critică a operei de artă, compararea propriului punct de vedere cu păreri celorlalţi. Evaluare şi autoevaluare.
o Motivaţia pentru ocrotirea şi punerea în valoare a patrimoniului artistic naţional şi universal.
o Disponibilitatea pentru cultivarea capacităţilor estetice ca fundament pentru participarea la viaţa culturală.
o Înţelegerea şi aprecierea diverselor forme de expresii din patrimoniul artelor plastice universale.
(Programa scolara Educatie Plastica)
Pentru insusirea valorilor si atitudinilor nu exista activitati si continuturi, se presupune ca odata insusite competentele specifice ele vor induce cumva aceste valori si atitudini. Sunt oare invatarea elementelor limbajului plastic si a unor date din istoria artei metode de problematizare si dezvoltare a gandirii critice? Este oare un copil de 11-12 ani capabil sa discute despre arta Renasterii dupa 3 ore de istoria artei (asa cum apare in planificarea oferita de Ministerul Educatiei http://ebookbrowse.com/educatie-plastica-vi-doc-d261533482)? Pentru a purta o discutie (fie ea si dirijata) acel copil trebuie sa aibe toate datele problemei, invatate sau la indemana, trebuie sa aibe capacitatea si timpul de a sintetiza informatiile , trebuie sa aibe o tema de discutie mai putin ambigua si mai specifica (decat Renasterea in general) si mi ales trebuie ca acea conversatie sa fie purtata in termenii si tinand cont de notiunile unui copil de 11/12 ani.


Clasa a V-a
4. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului vizual-artistic

Competenţe specifice


*4.1 identificarea trăsăturilor specifice artelor plastice din antichitate

4.2 diferenţierea ramurilor şi a genurilor artelor plastice, opera de artă autentică de
kitsch, originalul de reproducere

Exemple de activităţi/conţinuturi
  • dialog provocat pe bază de reproduceri de artă evidenţiindu-se deosebirile dintre stiluri şi modul de folosire a elementelor de limbaj plastic în imaginile prezentate;
  • observarea, pe imagini-reproduceri de artă, a trăsăturilor caracteristice artelor plastice din antichitate;
  • observarea pe imagini-reproduceri de artă a diferitelor ramuri şi genuri ale artelor plastice;
  • dialog pe bază de imagini şi obiecte kitsch, de reproduceri după opere de artă autentică (se recomandă vizitarea muzeelor).
Clasa a VI-a
4. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului vizual-artistic

Competenţe specifice

4.1 compararea trăsăturillor specifice artei gotice cu cele ale artei romanice şi ale artei

4.2 recunoaşterea trăsăturilor definitorii artei Renaşterii pe reproduceri după operele unor artişti reprezentativi

Exemple de activităţi /conţinuturi
  • exerciţii de observare pe imagini a caracteristicilor operelor de artă bizantină romanică şi gotică;
  • identificarea unor elemente specifice stilurilor studiate (bizantin - cupolă, pandantiv, mozaic etc.; romanic - arc în plin centru, donjon etc.; gotic - rozetă, vitraliu etc.;
  • exerciţii de observare pe imagini a elementelor tipice ale Renaşterii;
  • analiza operelor unor reprezentaţi ai Renaşterii, pe baza cunoştinţelor despre aceştia, prin dialog cu colegii şi cu profesorul.
    Toata programa de la clasele a V-a a VI-a : http://ebookbrowse.com/educatie-plastica-v-vi-doc-pdf-d163755740

    Clasa a VII-a
    4. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului vizual-artistic


    Competenţe specifice


    4.1 recunoaşterea trăsăturilor dominante ale operelor unor reprezentanţi de seamă ai picturii şi ai sculpturii
    4.2 realizarea unor comentarii cuprinzând judecăţi de valoare asupra unor imagini reproduceri de artă

    Exemple de activităţi /conţinuturi
    • identificarea pe imagini-reproduceri de artă a modalităţilor de expresie specifice;
    • analizarea imaginilor pe baza datelor cunoscute, în dialog cu colegii şi cu profesorul;
    • stabilirea unui algoritm de întocmire a comentariului de artă;
    • comentarii ale unor opere reprezentative pentru perioada studiată
    Clasa a VIII-a
    4. Dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului vizual-artistic

    Competenţe specifice

    4.1 utilizarea criteriilor valorice proprii în
    analiza operelor de artă

    Exemple de activităţi /conţinuturi
    • discuţii pe imagini, în vederea recunoaşterii caracteristicilor curentelor în artă;
    • exersarea activităţii de comentare pe baza unei reproduceri din epoca studiată.

    http://ebookbrowse.com/educatie-plastica-vii-viii-doc-pdf-d105580058

    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu