luni, 23 august 2010

Citind filmul

Filmul este atat de prezent in vietile noatre si atat de familiar incat nici nu ne dam seama ca suntem de multe ori doar niste privitori pasivi. Ca rezultat al acestei pasivitati anumite aspecte ale filmului ne raman ascunse. De multe ori nu percepem existenta camerei de filmat, modul in care filmul a fost editat, lumina folosita pentru a sugera stari de spirit, sunetul... In mare nu percem nici modul in care suntem vrajiti de imaginile video sau modul aceste imagini influenteaza felul in care gandim, traim si percepem realitatea.

Ce ar trebui sa urmarim de fapt ca privitori constieti?

BACKGROUND
Cine sunt : scenaristul, regizorul, producatorul?
Cand a fost facut filmul si unde?
(se face o cercetare pe internet)

NARATIUNEA
1.Despre ce este vorba in film?
- incercati sa povestiti in scris naratiunea asa cum va apare in film
- scrieti parerea personala despre subiectul filmului
2.Cum este spusa povestea: liniar, cu flashback-uri, cu flash-forward-uri, in episoade, naratiuni paralele/simultane?

Donnie Darko moare cand un motor de avion cade peste camera sa, intreg filmul este o numaratoare inversa spre acel moment, numai ca timpul de fapt a stat in loc, filmul incepe cu intrebarea personajului fata de Frank (iepurele) "De ce?", iar raspunsurile expuse nu reusesc decat sa induca si mai mult starea de neliniste in fata misterului mortii


3.Cum interactioneaza diferitele canale de comunicare folosite in film (imagine, dialoguri-narare, sunet, muzica, text ) pentru a crea inteles si a construi intreaga poveste,
- care este/sunt canalul/canalele dominat/e in film?
4.Exista o sursa a naratiunii recognosibila? Voice-over? Care este perspectiva naratorului?
exemplu de film documentar in care naratiunea este povestita ca voice-over:


La jetée 1962 - Chris Marker

PERSONAJE
-Cate personaje sunt si care este relatia ierarhica dintre ele
-Este filmul constient de prezenta privitorului sau evenimnentele apar ca si cand nu ar fi nimnei martor la ele? Se uita personajele in camera sau se fac ca ea nu exista?
-Cum sunt portetizate femeile?
-Cum sunt portretizati barbatii?
-Cum sunt portretizati copii?
-Cum sunt reprezentate diferite categorii si minoritati sociale: rromi, gay, copii strazii etc

rromi lui Emir Kusturica, exemplu "Pisica neagra, pisica alba" 1998


METAMESAJ
-Exista mesaj educativ, etic, religios, politic care transpare din intreag filmul?

RECLAMA
-Ce produse de marca remarcati in desfasurarea filmului

PUNEREA IN SCENA (mise-en-scene)
-Ce este asezat in fata camerei de filmat?
-Cum este spusa povestea folosind elementele decorului?

1. Locatie
In studio sau alta locatie? Realist sau stilizat (simplificat)? Exista o semnificare simbolica a decorului?

- de exemplu decorul din filmul Dogville 2003 -Lars Von Trier este o scena uriasa de teatru, totul este extrem de simplificat ramanand doar obiectele care sunt sugestive in definirea spatiului si a caracterelor personajelor, localitatea Dogville este practic desenata pe podea in linii simple de plan topografic, nu exista pereti doar cateva obiecte de mobilier, cate o fereastra, lumina sugereaza atat momentele zilei cat si starile interioare ale personajelor, sunetul creaza ambianta de orasel de munte


2. Spatiul
Aerisit sau aglomerat? Exprima o anumita atmosfera? Designul este simetric sau asimetric? Natural sau artificial?
3. Lumina
Ce este luminat si ce este in umbra? Calitatea luminii, contraste puternice sau lumina difuza? Directia luminii? Realista sau simbolica? Cum amplifica lumina expresivitatea filmului?
5. Culoarea
Film color sau alb negru, de ce
Exista culori simbolice? Cum influenteaza culoarea starea de spirit generala? Cum influentaeaza culoarea expresivitatea gnerala a scenelor din film in care ea ste accentuata?

exemplu : seventa din Calauza 1979 de Andrei Tarkovsky, momentul in care filmul din sepia devine color ca urmare a intrarii in Zona si a transmutarii interioare a personajelor in lumea magica si psihedelica a Zonei



4. Arta dramatica si coregrafia
-Ce semnifica infatisarea, gesturile, expresiile fetei, tonul vocii?
-Actori profesionist sau nu? De ce?
-Miscarea personajelor fata de camera inspre sau in directia opusa camerei ?
-Interacrtioneaza personajele intre ele prin privire?
-Cum ghideaza coreografia atentia privitorului?
-Cine se uita la cine in film?

5. Sunet
-Cum este creata ambianta sonora in film?
-Exista muzica? Ce fel de muzica? Ce semnificatie are muzica in film?
-Cum este sunetul in momentele cheie ale naratiunii?
-Suntem condusi emotional de catre sunet sau sunetul este minimal?
-Inlocuieste sunetul imaginea, anumite secvente, anumite obiecte in film?

de exemplu redarea bibliotecii in "Wings of Desire" 1987 - Wim Wenders, ca un cumul de ganduri ce se transforma intr-un murmur general, practic intr-o sala de lectura este liniste dar ingerii din acest film aud gandurile oamenilor si percep acest murmur general, tensiunea creste treptat, in aceasta secventa, odata cu constientizarea marimii spatiului bibliotecii si a numarului mare de persoane prin muzica, ne este indusa starea ca ceva deosebit se petrece...


TEHNICA
CAMERA DE FILMAT
- Este filmul constient de existenta camerei de filmat? (ex filmare din mana)
- Diferite moduri de filmare, closeup, whide shot
- Unghiuri deosebite sau neconventionale de filmare, ce sugereaza ele

EDITARE

ANALOGII, METAFORE

exemplu de metafora a civilizatiei pe banda rulanta, a oamenilor si animalelor automatizate:

Baraka (1992) - regia Ron Fricke

CLISEE
- o lista de clisee cinematografice: Moviecliches


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu