duminică, 30 decembrie 2012

Aura operei de arta

Bineinteles dupa ce am vizionat documentarul lui John Berenger care se inspira din "Opera de arta in era reproducerii mecanice" de Walter Benjamin
am cautat sa citesc textul lui Walter Benjamin. Imi aminteam de el, din revista Balkon, cel putin de o parte din el,  de atatea ori am citit referinte la text ca aveam impresia ca l-am citit integral.

Apoi am gasit acest document:
http://www.scribd.com/doc/71547678/Walter-Benjamin-Opera-de-Arta-in-Era-Reproducerii-Mecanice
Este cartea fotografiata si pusa pe Scribd :D. Probabil un comentariu involuntar asupra continutului textului.(Benjamin vorbind despre reproducerea operei de arta  se refera in principal la folografie, fotografierea operelor de arta si multiplicarea lor la scara larga)

Si apoi deoarece nu mai aveam timp am gasit asta (John David Ebert are o serie de filmulete de Youtube in care sintetizeaza diferite texte filozofice printre care si "Opera de arta in era reproducerii mecanice"):


Ce spune Walter Benjamin despre aura artei...
La Berenger este mistificarea artei, la Benjamin este aura artei. Reproducerile au existat dintodeauna dar au fost realizate manual si nu la scare larga. Aura dispare odata cu reproducerea si odata cu noile tehnologii. Aura tine de autenticitatea,unicitatea operei si locul ei itoric. Opera de arta isi datoreaza aura  functiei ei de obiect de cult (istoric arta este legat de arta religioasa si mit). Valoarea de obiect de cult, de vestigiu religios se pierde odata cu fotografia si filmul. Opera de arta se secularizeaza, se democratizeaza, este aceesibila oricui prin reproducere, iar opera originala isi pierde aura. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu